Sider

fredag 29. august 2008

Visste du at... Nils Gaup lager film av "Mengele Zoo"?

Gert Nygårdshaug er glad for at det bilr film av den kontroversielle boken «Mengele Zoo».

I samtalen kom det fram at «Mengele Zoo», kåret til tidenes norske roman under fjorårets Litteraturfestival på Lillehammer, skal bli film. Det betyr at historien om Mino som lærte å jakte på sommerfugler av sin far, og som ender som en av verdens mest ettersøkte terrorister, ender på det store lerrettet.Og det er Nils Gaup som skal regissere. En viktig historie! I følge Dagsavisen, blir den planlagte «Mengele Zoo» en storproduksjon av internasjonalt format.

Først og fremst vil jeg si at «Mengele Zoo» er en kjempebra bok. Det er en fantastisk historie og en viktig historie som er veldig tidsaktuell, og som dessverre kommer til å være det i lang tid framover også, sier Nils Gaup til Dagbladet.no om sitt forhold til boka. Veldig glad Et utenlandsk produksjonsselskap hadde opprinnelig kjøpt rettighetene til «Mengele Zoo», men kom seg ikke videre. Da de valgte å ikke fornye opsjonen for ei tid tilbake, ble Nygårdshaug kontaktet av et norsk selskap som han solgte til. - Og så fikk jeg beskjed om at de hadde koblet inn Nils Gaup, og da ble jeg jo veldig glad, sier Nygårdshaug til Dagbladet.no. - Så det blir film? - Man vet jo aldri om det blir film, men poenget er at når du har en såpass sterk person i norsk filmverden som sier at denne filmen vil jeg regissere, så skal det veldig mye til for at det ikke skjer, mener Nygårdshaug. Det blir etter alt å dømme ingen kjente norske skuespillere i de bærende rollene? Nei, dette overlater jeg til filmfolkene, men vi er enige om at det ikke blir noen norsk tale. Det blir ikke norske skuespillere, men sannsynligvis spanske eller engelsktalende, forteller Nygårdshaug. Forfatteren har heller ingen planer om å involvere seg i arbeidet med å omsette boka til film. - Jeg har sagt klart ifra at «her har dere full carte blanche til å jobbe med dette stoffet som dere synes er best». Jeg vil ikke legge meg borti det, for dette kan filmfolket ti ganger bedre enn meg. Så der står de fritt, forsikrer Nygårdshaug.

Kilde: Dagsavisen

Ingen kommentarer: