Sider

torsdag 21. august 2008

Prostens beste kjeks fra Vågå - 1700 tallet

Her kommer en svært gammel småkakeoppskrift jeg fikk av ei hjertegod, hundreårig bondekone for 25 år siden. Hun har forlatt oss, men kakene hennes lever. Det blir liksom ikke jul i heimen hvis jeg ikke har noen eksemplarer av prostens kjeks. Enkel å lage, men en bit - og du er hekta... Har aldri opplevd å bli servert disse kakene selv om oppskriften må ha vært i bruk i flere hundre år. Kanskje er det en Vågåvariant som har blitt i Vågå! Nå vil jeg gi den til deg slik at kakene også kan overleve meg. Ingrediensene er av det "kostbare" slaget, og var derfor ikke myntet på småkårsfolket, men prosten... Lykke til og fred over hennes minne!

Du trenger:
  • 1/2 kg meierismør (godt smør) som halvsmeltes
  • 1/4 kg melis
  • 100 gr. uskollede mandler
  • 1/2 kg hvetemel
  • 1 egg

Slik gjør du:

  • Pisk egg og melis hvitt
  • Grovhakk mandlene
  • Tilsett smør (halvsmeltet), hvetemel og mandler (uskollet)
  • Rør sammen - ikke pisk
  • Settes på plate ved hjelp av en ss
  • Trykk med gaffel dyppet i vann
  • Stekes til de begynner å bli lysebrune i kantene

Jeg anbefaler å prøvesteke noen eksemplarer først. Kakene må ikke bli for store. Bruk temperaturen du vanligvis bruker til småkakebakst ca. 175 til 180 grader. Prøv deg fram. Kakene bør sette seg litt før du legger de over på rist.

Enkelt ikke sant, men sprøtt og godt. Hvorfor ikke overraske din kjære med en godbit til kaffen?!

4 kommentarer:

Hilde C. sa...

Min kjære er veldig, veldig glad i alt som inneholder mandler, så kanskje jeg skal prøve oppskriften og overraske ham? Forresten, beholder du mandlene hele, eller knuser du dem litt? Takk for at du deler oppskriften :-)

SNEFRID sa...

Hei Hilde!

Så flott at du nevner mandlene. Det må jeg presisere tydeligere i oppskriften. Mandlene grovhakkes! Personlig putter jeg mandlene i en plastpose og hamrer løs med biffklubbe eller hammer. Fort og greit. Gjør ingenting om mandelbitene blir veldig grove. Da legger man bedre merke til mandelsmaken (som din kjære liker så godt! Prøv oppskriften... du vil smelte hans hjerte!!!

Hilde C. sa...

Takk for svar :-)

SNEFRID sa...

Hei og Hå til deg!

Nå har jeg fått med "grovhakk mandler" i oppskriften. Supert med folk som følger med i svingen. Bare gi tilbakemelding om det skulle være noe... Skulle gjerne lagt inn likøroppskrifter med en gang, men bærbuskene kaller... Kanskje i kveld? Hvis du bruker oppskriften, kan du ikke fortelle meg om du (og din KJÆRE) likte kakene? Ha en hei dundranes dag begge to!!! Snakkes